Upotuskasteen hengellinen merkitys on johtaa sen ottava henkilö SAMAISTUMAAN SIIHEN PERSOONAAN, jonka nimeen upotus tapahtuu. Mooseksella oli voitelu ja näky Egyptistä vapautumiseksi. Mooseksen kautta Israelin kansalla oli yhteys Jumalaan. Upotuskaste Moosekseen merkitsi kansalle samaistumista Moosekseen ja Jumalan suunnitelmaan. Mooses oli profeetta ja hän oli esikuva Jeesuksesta. Uuden liiton uskoville Jeesus on tie Jumalan valtakuntaan ja upotuskasteessa me samaistumme Häneen ja Hänen suunnitelmaansa.
Upotuskasteen kautta me julistamme samaistumista Jeesukseen. Me julistamme samaistumistamme Jeesuksen kuolemaan lihassa olevasta synnistä. Me julistamme samaistumista Hänen ylösnousemukseensa Pyhän Hengen voimassa. Me julistamme uutta elämää Jeesuksen yhteydessä Pyhän Hengen voitelussa. Tämä julistus ja uskon teko tarkoittaa Jeesuksen opetuslapseksi antautumista. Siksi se on mahdollista vasta kun ihminen on uudestisyntynyt ja vastaanottanut Pyhän Hengen kautta yhteyden Jumalaan Isään.
Johannes Kastajalla oli ainutlaatuinen asema ja tehtävä. Jumala antoi hänelle ilmestyksen Messiaasta, joka oli upottava Hänen seuraajansa Pyhän Hengen tulessa. Jumala antoi Johannes Kastajalle Jeesuksen vastaanottamiseen ja Pyhän Hengen tulessa upottamiseen valmistavan julistuksen ja palvelutyön. Johannes Kastaja upotti ihmisiä vedessä esikuvana siitä, että koko vanha elämä on haudattava kuolemaan, jotta Jeesuksen kautta ilmestyvä uusi elämä pääsee valtaamaan ihmisen.
Johannes Kastaja oli enemmän kuin profeetta, koska Hän ei ainoastaan julistanut tulevaa Messiasta vaan hän osoitti tulevan Messiaan. Johannes Kastaja oli Jumalan valtakunnan oven avaaja. Jeesus Voideltuna oli Jumalan valtakunnan ilmestyminen.
Vanhassa liitossa upotuskasteen esikuvat liittyivät erilaisiin puhdistautumisrituaaleihin. Johannes Kastajan upotuskaste oli vailla mitään rituaaliympäristöä. Kaikki tapahtui karun luonnon keskellä. Ihmiset tulivat kuulemaan häntä erämaahan olosuhteista riippumatta. Ihmisten sydämet vastaanottivat Pyhän Hengen inspiroiman julistuksen. Johannes Kastajan voitelun vastaanottaminen teki ihmisille mahdolliseksi vastaanottaa Jeesus Messiaana (Voideltuna). Ne, jotka eivät vastaanottaneet Johanneksen upotusta, eivät ottaneet vastaan Jeesusta.
Johanneksen kaste valmisti Jeesuksen vastaanottamiseen. Siksi Jeesus kastoi opetuslapset ja opetuslapset kastoivat ihmiset Jeesuksen vastaanottamiseen, Hänen nimeensä. Sekä Johanneksen että Jeesuksen kaste ovat upotuskasteita, koska kysymyksessä on uuden liiton sanoman vastaanottaminen Jumalan valtakunnasta. Tämä merkitsee lihassa olevan Jumalaa vastustavan vaikutuksen pois panemista uskon kautta upotuskasteessa, jotta Jumalan valtakunnan hengellinen auktoriteetti ja olemus Pyhässä Hengessä pääsee ilmestymään ihmiseen.
Johanneksen kasteeseen jo liittyvä upotus on symbolista siitä uudesta sanomasta, uudesta liitosta Jeesuksessa, jossa kaikki vanha on tullut pois pantavaksi. Vanhan liiton aika oli esikuvallista. Profeetat saivat Pyhän Hengen kautta näkyjä, ilmestyksiä ja inspiraatiota tulevasta Messiaasta. Uusi liitto on kokonaan uusi, Jeesuksen perustukselle rakennettu Jumalan valtakunnan todellisuuden ilmestyminen. Upotus Jeesuksen nimeen on kelvollinen uskon teko ihmisen taholta, koska se sisältää vanhan ihmisen upottamisen kuolemaan symbolisesti, jotta uusi luomus pääsee nousemaan Pyhän Hengen voimassa.
Apostolien kokous Jerusalemissa ei velvoittanut Pyhällä Hengellä täyttyneitä pakanoita noudattamaan Mooseksen lakia, koska Jumala oli puhdistanut heidän sydämensä uskolla. Tämän todisti se, että he puhuivat kielillä Pyhän Hengen inspiraatiossa. On selvää, että Jeesus oli antanut apostoleille tämän opetuksen ja Pyhä Henki vahvisti sen kyseisessä kokouksessa.
Uudestisyntyminen, sen jälkeen uskossa otettu upotuskaste ja siitä seuraava lisääntyvä Pyhällä Hengellä täyttyminen ovat yksi suunnitelma ja yksi tie Jumalan valtakuntaan. Apostolit noudattivat tätä järjestystä ja siksi heille riitti täyden pelastuksen merkiksi kielillä puhuminen. Tässä ei lain kirjoitusten noudattamisella ollut enää mitään tekemistä, koska Jeesus toimii Jumalan valtakunnasta eikä lain kirjoituksista käsin.